~ Kuka tuntisi joulun paremmin kuin lapsi pehmein kätösin?
Hän koskee ruutua sormellaan, ja hiutale sulaa lennostaan, ja pimeä ruutu valkenee, ja tähti suurena säteilee. ~

maanantai 12. joulukuuta 2011

Sytykeruusut



Tämän idean olen nähnytkin jo monessa blogissa,
mutta esittelenpä nyt minäkin,
kun olen näitä väkerrellyt ja joululahjaksi ajattelin näitä myös antaa :)

Eli kananmunakennoista ja steariinista valmistetut sytykeruusut :)

Ensin kananmunankennoista revitään ja muotoillaan ruusukkeita.

Sitten sulatetaan kattilassa (tai kuten minä) vanhassa paistinpannussa kynttilänjämiä.

Ruusukkeet dipataan pihdeillä kuumassa steariinissa ja nostetaan kuivumaan.
Minä tein tämän vain kerran, mutta olen nähnyt joidenkin tekevän kolmekin kertaa.

Valmiit sytykeruusut kuivumassa.

Käytin tällä kertaa vain valkoisia kynttilöitä..
Väriä ruusuihin varmaan saisi, jos käyttäisi esim. punaisia tai sinisiä kynttilöitä. Kananmunankennojakin on monen värisiä, mut minä ainakin totesin,
että harmaa on parhainta käsitellä :)

Testasimme eilen, kuinka kauan tuollainen kerran dipattu ruusu sitten palaa, niin 8 minuuttia paloi iloisella liekillä uunissa, joten varmasti jo puutkin olisi siinä ajassa syttyneet :)
Huomenna ajattelin vielä testata sitten ihan uunin sytytyksessä ruusukkeen:)


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti